Tilmeld RSS feed
Send os en mail for spørgsmål og lignende

MD Nyhedsbrev

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev og få rabat og tilbud på varer i særklasse før alle andre:

Frameld nyhedsbrevet - klik her

Bongotrommer

Vi har tilbud på bongotrommer, se vores udvalg i butikken eller her på webshoppen

Gibraltar

Gibraltar hulskærer til frontskindet. Nemt og hurtig. Du kan lave hullet i forskellige størrelser fra 2" til 10" i diameter. Læs mere her

Stemmenøgle

Vi har et bredt udvalg af stemmenøgler. Der er mange meninger om hvordan en stemmenøgle skal være. Se udvalget her

Shaw

Skal du have dæmpet trommerne, så fås der komplette sæt til hele trommesættet. Se dem her

Modern Drums interview med Laust Sonne

laust-sonne-interview

Foto: Søren Nørris Christensen

Interview med Laust Sonne

Fra Heartbeat nr. 1

Af Mads Pinholdt

Laust Sonne facts:

Laust Sonne er født 11. december 1974.

Spiller med bl.a. D.A.D, Dear, og Bugpowder.

Trommer:

Drum Limousine. 26” stortromme, 13” sidetam, 16” og 18” gulvtammer, Sweetspot 14 x 5½” metal-lilletromme.Bækner: Avantgarde Roughcut. Yamaha Hardware. Roland Elektronik.

Han øver sig aldrig

Ikke på trommer i hvert fald. Faktisk kan der gå ganske lange perioder, hvor Laust Sonnes trommestol ikke får fornøjelsen af at blive siddet på af dens herre.

Jeg fanger ham over telefonen en søndag aften, og på spørgsmålet om, hvornår han sidst har haft noget med trommer at gøre, kommer svaret prompte.

”Det er noget tid siden”.

I dag?

”Nej.”

I går?

”Nej.”

I forgårs?

”Nej…”

Men hvordan kan det gå til, at en af Danmarks kendteste trommeslagere i perioder ikke kommer i nærheden af sine trommer? Ja, for Laust Sonne er det lige til.

”De sidste mange år har jeg ikke øvet for mig selv. Jeg vil hellere fokusere på, at det bliver musikalsk fedt end teknisk korrekt. Det kan man selvfølgelig først gøre, når man har nået et vist niveau, men i dag handler det for mig om at spille sammen med andre. Jeg har været på teknikræset, men er kommet ud på den anden side”.

Og deromme ventede flere af de største danske navne på, at netop Laust Sonne ville slå søm i deres orkester. D.A.D, som snart kan fejre sølvbryllup, har ham på holdet. Tim Christensen har brugt ham. I det eksperimenterende jazzorkester Bugpowder leger han med, og så har han heller ikke kunnet holde stikkerne fra sangerinden Dicte.

Trommeslageren ville synge

Laust Sonne er ikke, som danske trommeslagere er flest. Alene hans stil – tøjet, håret og måden han sidder på trommestolen, skiller ham i den grad fra bukkene. Men også når det kommer til måden at være musiker på, er han anderledes.

Da Laust Sonne kom hjem fra fire år i London og L.A., hvor han havde prøvet mulighederne af med orkesteret Butterfly Species, ville han mere end kun trommer.

”Jeg havde fået lysten til at synge og spille mere guitar - ville have mit eget band og skrive mine egne numre”.

Denne trang resulterede i projektet Dear, og netop i disse dage pudser Laust Sonne de sidste ting af, så orkesteret med ham selv i front på vokal og guitar kan komme på den ventende tourné.

”Sætlisten skal rettes til, mine guitarer skal tjekkes op, og så er der alle de praktiske ting, som hvornår kører vi, hoteller og så videre, som jeg skal have styr på, fordi det er mit orkester”.

Laust Sonne er mere end D.A.D’s stilige trommeslager. I Bugpowder spiller han syrejazz uden bas, og når Dear går på scenen, står han helt i front med mikrofon og guitar. Ellers går tiden med at komponere til Dears næste plade, og en kommende live-DVD med D.A.D skal også lige redigeres.

Efterhånden er det blevet til seks år med ko-rockerne. Tilbudet om at komme ind i folden fik han allerede, da han som 24-årig kom hjem fra det store udland. Men planen om at komme i gang med sit eget betød, at Laust Sonne skulle smøres lidt, før han takkede ja.

”Jeg skulle lige tænke over, hvad jeg kunne tilføre sådan et orkester, hvor de alle sammen er noget ældre end mig og har spillet sammen så længe”.

Komponerer over et trommebeat

Det at spille med D.A.D præger i høj grad Laust Sonnes arbejde som musiker.

Jeg får rock-tingen udlevet med DAD, så det gider jeg ikke med Dear. Og når jeg skriver sange, prøver jeg virkelig på at få rocktingen ud af mit hoved”.

Som noget nyt er Laust Sonne derfor begyndt at skrive numre op omkring et trommebeat i stedet for en guitar.

”Jeg går i studiet og indspiller et trommespor, som jeg så tager med hjem. Først prøver jeg på at finde et beat-hook, derefter et vokal-hook og så kommer resten. På den måde bliver det mere dansabelt – funky om man vil – og mindre rocket”.

Lysten til at brede sig over flere stilarter viser sig også, når Laust Sonne sætter navne på nogen af sine trommehelte.

”Indenfor jazzen er Tony Williams den helt store. Han kom jo med Miles Davis allerede som 17-årig og har været banebrydende indenfor moderne jazz”.

Når det gælder rock, kommer helten også uden betænkningstid.

”John Bonham! – fra Led Zeppelin. Han var en af de første, som virkelig bankede igennem, og så lavede han utrolig musikalske fills. Han fik de forskellige mønstre til at passe sammen, og så var han også en af de første som lavede lange trommesoloer, som virkelig havde noget at byde på. Og det var de godt klar over, for han ligger altid højt i mixet”.

Af nyere navne lytter Laust Sonne gerne på Dave Grohl fra Nirvana og Foo Fighters.

”Han har en god portion raw power og er utrolig intens i sit spil. Samtidigt har han et fedt back-beat og en rigtig god dyb lyd”.

Slår alt hvad han kan

Og netop trommelyden er vigtig for Laust Sonne. Siden oktober sidste år har han spillet på Modern Drums egen eksklusive serie, Drum Limousine.

”Jeg bad om at få dem lavet, så de har den gamle, skramlede lyd med tynde kedler, som lyder løse og ringende. Sættet er betrukket med hvidt skind, som er riflet, så det nærmest ligner krokodilleskind. Jeg har en 26” stortromme, en 13” sidetam, to gulvtammer på 16” og 18” og en Sweetspot metal-lilletromme. Den er der virkelig et godt smæk i – meget top, men også bund. På mit første D.A.D job med sættet knækkede seidingen på lilletrommen fire gange. Men jeg slår også hårdt – alt hvad jeg kan. Så nu har jeg fået en snor med metal i, og det holder. Sættet er lavet til mine job med D.A.D, som er meget derudaf. Men jeg bruger det også med Bugpowder, for der er ingen bas, og så er det godt med store trommer”.

Bækkenerne har Laust Sonne selv været i Tyrkiet for at få lavet.

”Det var som et kig ind i middelalderen. En mand sidder på en træstub og banker dem ud med en lille hammer. Metallet af tin og kobber er lavet efter en mystisk formel, som ligger gemt i et pengeskab. Og blandingen skal i ovnen i den helt rigtige tid ved den rigtige temperatur, ellers kan man knække bækkenerne med hænderne. Jeg fik lavet to serier dernede. Én med en grumset, dyb klang og en anden, som jeg bruger med D.A.D med mere top”.

De næste par år vil Laust Sonne koncentrere sig om at gøre Dear mere kendt.

”Vi skal op over kanten. Alle kender os, men ingen har købt pladerne”.

D.A.D skal skrive til den næste plade, og Bugpowder skal promoveres på festivaler i udlandet. Gryderne er tydeligvis i kog, men hvad er det egentlig, Laust Sonne stræber efter som trommeslager?

”Jeg angriber altid groovet og prøver at spille trommerne distinkt fra nummer til nummer. På den måde kan det også blive trommerne, folk vil høre mere af. Og så prøver jeg at gøre det så personligt som muligt.”

Kan folk så genkende dit spil?”Ja. Jeg har prøvet, at nogen har hørt 10 sekunder af et nummer og så sagde: Det er sgu’ da Laust!”

Tilbage til oversigt