Tilmeld RSS feed
Send os en mail for spørgsmål og lignende

MD Nyhedsbrev

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev og få rabat og tilbud på varer i særklasse før alle andre:

Frameld nyhedsbrevet - klik her

Bongotrommer

Vi har tilbud på bongotrommer, se vores udvalg i butikken eller her på webshoppen

Gibraltar

Gibraltar hulskærer til frontskindet. Nemt og hurtig. Du kan lave hullet i forskellige størrelser fra 2" til 10" i diameter. Læs mere her

Stemmenøgle

Vi har et bredt udvalg af stemmenøgler. Der er mange meninger om hvordan en stemmenøgle skal være. Se udvalget her

Shaw

Skal du have dæmpet trommerne, så fås der komplette sæt til hele trommesættet. Se dem her

Peter Stavrum interview

peter-stavrum

Peter Stavrum - Stomp

Fra Heartbeat nr. 6

Af Mads Pinholt

En dag i juli 2001 stod Peter Stavrum Nielsen i en kø i London. Ikke sådan en lille posthus- eller bagerkø men sammen med 1000 spændte trommeslagere, danserinder, skuespillere og meget andet fra hele verden. Som alle håbede på det samme.

En plads i Stomp - et show som gennem årene er blevet set af over otte millioner mennesker og har turneret i næsten 40 lande. Showet bruger lyde fra gadebilledet, køkkenet, garagen o.s.v. og organiserer dem til rytmer og musik. De otte mennesker på scenen laver en heftig hybrid af teater, show, musik og dans og spiller på tændstikæsker, basketballs, koste, lightere, skraldespande,  køkkenvaske og ikke mindst deres egen krop.

”Jeg var vild med det show”, fortæller 32-årige Peter Stavrum Nielsen. ”Jeg havde set det live i Cirkusbygningen i København og masser af gange på dvd. Og drømte da om, at det ville være for vildt at være med i, men troede bare, jeg skulle slå  det ud af hovedet”.

Vi er på en café i Vestergade i Århus. ”Jeg er helt dehydreret”, kommer det fra den tætbyggede krop, da vi stiller os i baren. Et stort glas økologisk saftevand  bliver indhaleret gennem et sugerør og efterfølges af et veltilfreds ”ahhhh!” Så er han vist klar til at fortælle.

Til audition i London

”Dengang gik jeg på konservatoriet i Silkeborg som trommeslager og spillede en solid to og fire poptromme derudaf. Men en dag ringede en veninde. Hun havde  set i en engelsk avis, at der var audition til Stomp, og så tog jeg en hurtig  beslutning – det skal jeg sgu prøve!”

Peter Stavrum Nielsen hoppede på flyveren til London, og her fik han og alle de andre et nummer på ryggen og skulle gennem tre dage med prøver.

”Vi var alt fra trommeslagere og danserinder, til folk som arbejde på fabrik,  strippere og én som arkiverede røntgenfotografier på et hospital. Det var skide sjovt, og vi var jo alle i samme båd og grinede af hinanden”.

De numre som klarede sig godt blev råbt op, og til sidst var de 40-50 tilbage. De blev nu sendt hjem, og efter to uger blev 12 – heriblandt Peter Stavrum Nielsen – valgt ud til at komme tilbage til London og små syv ugers intensiv øvning, hvor de skulle lære selve showet.

Ingen af de 12 var sikre på at få jobbet og fast besluttet på at gøre sit bedste,  hang Peter Stavrum Nielsen i med træningen.

”Jeg var megaseriøs. Bagefter  fortalte de mig, at jeg i den periode gik under navnet ’Den Seriøse Dansker’. Jeg optog alt på minidisc, lyttede det igennem hjemme på det hostel jeg boede på og skrev det hele ned”.

Efter næsten syv uger kom der endelig en melding fra ledelsen. Peter Stavrum Nielsen var som den første dansker nogensinde blevet optaget i Stomp. Ud af de 1000 som startede, blev alle 12 tilbageværende lukket ind i varmen. Og de fik  sved på panden med det samme.

”Vi fik af vide, at vi skulle flytte til Paris og spille showet fra den efterfølgende onsdag. Så jeg havde fem dage til at tage tilbage til Danmark og sige farvel til familie og venner. Heldigvis var jeg klar. Jeg havde ingen kæreste, men det var der flere andre der havde, og hus der skulle sælges o.s.v. Men det var jo bare at stramme Stomp-støvlerne og komme af sted”.

Hvem æder hvem?

Peter Stavrum Nielsen optrådte med Stomp i Paris i et år.

”Her blev vi virkelig  smidt ind til løverne. Vi havde jo kun øvet i et studie, og pludselig var der varmen, lyset og publikum. Så det første halve år var hårdt – særligt mentalt. Vi skulle jo virkelig leve op til noget, og det var da et pres. Jeg har oplevet flere blev fyret, fordi de viste sig ikke at være gode nok, og hele tankegangen i Stomp er nok meget amerikansk og konkurrencebetonet. Næsten militær.

I starten kunne man føle sig som 12 fisk, som var blevet smidt ned i et akvarium – hvem finder sammen, og hvem æder de andre?

Samtidigt var det jo min drøm, som var gået i opfyldelse, og man finder ikke en bedre legeplads som trommeslager”.

Den rolle Peter Stavrum Nielsen har spillet mest i showet er som Serg – lederen af truppen. Det er ham som styrer ting som tempo, feeling og dynamik. Han er også ofte alene på scenen og har meget kommunikation med publikum. Og det var noget at en omvæltning for en mand, som med egne ord tidligere har siddet lidt genert og gemt sig bag bæknerne.

Og han udviklede sig ikke kun mentalt. Efter Paris optrådte han med Stomp i London i et år, og med tiden forandrede kroppen sig også. Shows seks aftner om ugen og flere timers daglig hård fysisk øvning sætter spor.

”Du spiser som en elefant, og kroppen ændrer sig. Du får simpelthen mere muskelmasse. Før jeg kom med i Stomp, lignede jeg en blond Harry Potter med strithår og små firkantede briller. Nu har jeg taget 10-12 kilo på og ligner mere en halvfed engelsk hooligan”.

Konstant småskadet

Men selvom han blev stærk, så tærede showet også på kroppen.

”Man skal selv sørge for at holde pauser. Der er ingen indlagte ferier, i den årsplan man får udleveret i december/januar. Jeg prøvede at køre fire-fem  måneder i træk i London, og så bliver man mere og mere træt. Man er øm når man vågner. Har ondt i skuldrene, knæene og lænden. Og jeg har haft alle mulige småskader, selvom vi får massage en gang om ugen. Hvis man ikke holder  pauser, bliver det hele også bare en dagligdags trummerum, hvor man stempler ind på fabrikken hver dag. Man glemmer at lægge sved og sjæl i det, og hvis showet ikke bliver leveret med neandertal-energi, er det pludselig bare nogle folk, som slår på skrald”.

Efter året i London var Peter Stavrum Nielsen ved at køre træt.

”Jeg fortalte lederne af showet, at jeg var ved at miste den. Og så skete det samme igen. Efter nogle uger kom de en dag og sagde, ’om fire dage skal du på tourné’. ’Jamen jeg har en lejlighed her i London. Det kan jeg sgu da ikke’, sagde jeg. Men jeg røg af sted og turnerede fast i næsten fire år”.

Med Stomp har han besøgt byer som Berlin, Rom, Prag, Cape Town, Sydney, Moskva og Istanbul. ”Og Baden Baden - en by med et navn de synes var så godt, at det skulle siges to gange”, kommer det med et skævt smil fra bunden af saftevandsglasset.

En sumpet dagligdag

Livet på tourné er sjovt, men der er også faldgrupper, fortæller han. ”Når du bor fast et sted, kan du have et liv om dagen med venner, trommer i et øvelokale o.s.v. På tourné er det Stomp 24 timer i døgnet. Vi bor på hotel sammen, spiser sammen, optræder sammen om aftenen og møder hinanden i byen bagefter.
Det bliver hurtigt lidt sumpet, hvor dagen mest går med at gå rundt med sine  Stomp-venner og drikke kaffe. Derfor er det vigtigt med nogle hobbies, man kan tage med rundt. Jeg begyndte at fotografere, og købte en bas og et hjemmestudie jeg kunne arbejde med på hotellerne”.

Efter næsten fire år i en kuffert valgte han at vende hjem igen. Og det har vist sig at være noget af en omvæltning.

”Turverdenen er som en parallel Matrixagtig verden. Den er fed at være i, men  man bevæger sig i en boble, og til sidst måtte jeg bryde ud af den. Det var som at gå fra femte gear og hurtigt ned i første. Pludselig havde jeg ikke noget job, ingen planer. I stedet nyder jeg hverdagsting som at se venner og familie. Og i min nye lejlighed kan jeg lave mad og selv tage opvasken og rede seng”.

Vil lære fra sig

Hans planer for den nærmeste fremtid er at komme ud og afholde en masse workshops.

”Nu vil jeg, have noget af alt det jeg har lært ud til børn og voksne herhjemme. Jeg triller ud i det danske land i en Ford Transit fyldt med koste og skrammel, og med udgangspunkt i de rytmiske øvelser vi laver, når vi varmer op inden et show, skal de lære at spille sammen. Det er en fed måde at lære musik på”.

En lille snas på hans pædagogiske evner kan man opleve, hvis man kommer til DrumDay på Train i Århus søndag d. 30. september.”

Her vil jeg vise min måde at spille bodyperkussion på. Jeg tager også koste med og improviserer med publikum og viser, hvordan jeg opbygger en solo”.

Og så er der jo lige det med trommesættet. Det var her han startede, men det er ikke meget sættet har set til Peter Stavrum Nielsen i de sidste seks år.

”Jeg kan godt mærke, at jeg lige skal tilbage i sadlen igen. Stikkerne føles som små spisepinde, for jeg er vant til nogle ordentlige pløkker i Stomp. Men jeg vil gerne spille trommer i bands igen, og det ville være en drøm at turnere verden rundt som trommeslager med et fedt poporkester. Nu skal mekanikken bare lige op og køre igen”.

Peter Stavrum Nielsen kan kontaktes på stavrum@gmail.com

Stomp er et show bygget op om lyde og rytmer fra gadebilledet. Det har i flere år været en enorm succes og er konstant på turne verden over.

Stomp har optrådt i Danmark flere gange. Senest i denne sommer hvor de har spillet shows i Århus og København.

Læs mere på www.stomp.co.uk

Tilbage til oversigt