Tilmeld RSS feed
Send os en mail for spørgsmål og lignende

MD Nyhedsbrev

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev og få rabat og tilbud på varer i særklasse før alle andre:

Frameld nyhedsbrevet - klik her

Bongotrommer

Vi har tilbud på bongotrommer, se vores udvalg i butikken eller her på webshoppen

Gibraltar

Gibraltar hulskærer til frontskindet. Nemt og hurtig. Du kan lave hullet i forskellige størrelser fra 2" til 10" i diameter. Læs mere her

Stemmenøgle

Vi har et bredt udvalg af stemmenøgler. Der er mange meninger om hvordan en stemmenøgle skal være. Se udvalget her

Shaw

Skal du have dæmpet trommerne, så fås der komplette sæt til hele trommesættet. Se dem her

Modern Drums interviewer Steve Gadd

Steve-Gadd

Modern Drums interview med Steve Gadd

Af Eddi Jarl 

Det var søndag aften i San Francisco, og Steve Gadd & Friends havde netop spillet deres femte koncert på tre dage på den japanske sushi restaurant og jazzbar Yoshi's, da jeg mødte Steve Gadd til en snak om trommer bag scenen i hans ydmyge backstagelokale. 

Med sig på scenen den aften havde Steve Gadd sine “Friends”, som er Joey DeFrancesco på orgel, Paul Bollenback på guitar samt Steve's gode ven og musikalske legekammerat Ronnie Cuber på barytonsaxofon.

I oktober og november 2009 turnerede Steve Gadd & Friends både i Europa, Asien og USA. Det var første gang, at lige netop de fire var samlet i samme orkester, men ingen tilfældighed at de var havnet der. Lige siden Steve og Joey mødtes for første gang, havde det været en fælles drøm for dem begge at lave noget sammen en dag. Ronnie er en gammel ven af Steve og har været med siden Gadd Gang dagene i 80'erne, og Paul har Steve lært at kende igennem Joey.

"Disse tre drenge er virkelig sjove at spille med", siger Steve Gadd, da jeg spørger ham hvorfor netop disse tre musikere er hans Friends, "både på og bag scenen."

Det er tydeligt for enhver blandt publikum, at kemien i orkesteret er helt fantastisk. Der bliver hele tiden kommunikeret med små smil og blink med øjnene. Og netop kemien på og bag scenen er noget, som Steve vender tilbage til flere gange i løbet af vores snak.

Jeg var nysgerrig efter at høre, hvordan arbejdsgangen er for en musiker som Steve Gadd forud for en stor turne."Det afhænger af, hvem jeg skal spille med, og hvor længe vi er on the road. Hvis det for eksempel er en tour med Eric Clapton, som den vi spillede i maj måned 2009, så foregår det sådan, at vi får tilsendt en liste med de numre, han(Eric Clapton red.)gerne vil spille. Inden bandet mødes, forbereder jeg mig hjemmefra - mange af sangene kender jeg i forvejen, fordi jeg har spillet med ham så længe. Andre kender jeg ikke og skal derfor bruge lidt mere tid på dem”, siger Steve Gadd og fortsætter:“Hele orkesteret mødes typisk tre til fire uger inden turnestart og begynder at øve. Vi øver mange timer om dagen for at få opbygget den udholdenhed, det kræver at spille en turne med Clapton.Clapton har ofte ikke turneret i flere måneder, når vi mødes, og eftersom at han og jeg er de ældste i orksteret, så har vi ekstra brug for en lang øveperiode for at komme i den fysiske form, det kræver. Clapton kan også godt lide at øve hårdt, hvilket vil sige, at vi øver mange timer i træk hver dag for at presse os selv fysisk. Når alle sange på listen er øvet igennem, beslutter vi i fællesskab, hvilke sange vi vil have med på sætlisten ud fra hvilke sange, som føles bedst med det pågældende hold musikere.”

Når først en turne er i gang, øver Steve ikke mere. Det gør han iøvrigt heller ikke, når han og Carol er i deres hus i Phoenix. Eller det vil sige næsten ikke… “Når jeg er hjemme i Phoenix, ønsker jeg at være så meget sammen med min kone Carol og vores 5 hunde som muligt. Hvis der er tid til det, når dagen er omme, og Carol og jeg har nået det vi har planlagt i løbet af dagen, så kan jeg godt finde på at gå ud i garagen, hvor jeg har et trommesæt og en hel masse andet end trommer stående, og øve et par timer. Men det er ikke noget, som jeg skemalægger - det gør jeg ikke længere”, siger han.

 

Lyt til Steve Gadd:
- Chuck E’s In Love(Rickie Lee Jones)
- 50 Ways To Leave Your Lover(Paul Simon)
- Aja(Steely Dan)
- One More Car, One More Rider(Eric Clapton)
- Riding With The King(B.B.King&Eric Clapton)

Steve Gadd spiller med mange forskellige kunstere, som spiller mange forskellige stilarter, og 2009 var ingen undtagelse. Den ene måned spiller han verdensturne med Clapton, og den næste måned spiller han clubtour med Randy Crawford.


Men hvordan griber han de mange forskellige scener an?

“De idéer, du har, når du spiller stadionkoncert med Clapton, lyder ikke på samme måde på Yoshi's - og det skal de heller ikke. Det tager noget tid at vænne sig til, men jeg har gjort det så mange gange efterhånden, at jeg ikke tænker over det mere. Jeg spiller bare, hvor jeg er.”
“Intet er perfekt. Der er altid problemer, når én står for PA lyd, og en anden for monitor. Du lægger på en måde musikken i andres hænder. Så du er nødt til at koncentrere dig om, hvad der er godt på scenen og ikke tænke på, om der mangler noget, eller hvad der er galt med lyden/akustikken etc. Nogle aftener er det bare bedre end andre,” og som han siger: “I can't make tomorrow night be like tonight.”


Steve Gadd og hans grej

Steve Gadd har spillet på Yamaha trommer siden 1976. I mange år forbandt man hans navn med Yamahas Recording Custom trommesæt og i særdeleshed RC9000, som blev det mest populære trommesæt overhovedet i 80’erne.

Steve Gadd gjorde det populært at spille med den lille 10” tam og var ligeledes en af de første til at spille på gulvtammer uden ben. Steve Gadds Yamaha sæt er desuden sat sammen af tammer i birketræ og en storetromme af ahorn. Den kombination af forskellige træsorter har han benyttet sig af, siden han skiftede til Yamaha for over 30 år siden.

Størrelserne på Steve Gadds Yamaha trommer er en 22”x14” storetromme og tammer i størrelserne 10”x7,5”, 12”x8”, 14”x12” og 16”x14”. Nogle gange, f.eks. når han spiller med Eric Clapton, skifter han den lille 10” tam ud med en 13”x9” tam for at få lidt mere power. Andre gange skifter han storetrommen ud med en 20”x14”. Live spiller han helst på sin 14”x5,5” Steve Gadd Signature Yamaha stållilletromme. Der findes iøvrigt fem forskellige Steve Gadd Signature Yamaha lilletrommer, som han kan vælge imellem.

Før Steve Gadd spillede på Yamaha trommer, havde han et trommesæt, han selv nøje havde udvalgt. Dette sæt bestod af en Gretsch storetromme samt Pearl tammer, som han havde fået speciellavet hos Frank Ippolito’s Professional Percussion Center i New York. I den periode spillede han, modsat mange andre, med bundskind på tammerne og brugte olieskind fra Evans som slagskind på tammerne. Altsammen var med til at give hans tammer den dybe og tørre lyd, som blev hans varemærke i starten af hans karriere.

Med hensyn til pedaler var Steve en af de første til at benytte sig af en kædetrukket storetrommepedal - den, som de fleste benytter i dag, og som han dengang fik fremskaffet igennem Frank Ippolito. Han benyttede sig desuden også af en dobbeltpedal, da han spillede med L’Image.

Siden min snak med Steve Gadd i Yoshi’s baglokaler, har Steve spillet et hav af koncerter. Han har bl.a.været i Danmark i august 2010 som en af underviserne til Summer Sesion på Vallekilde højskole, han har indspillet for blandt andre James Taylor og turneret med David Sanborn. Han turnerer stadig med Eric Clapton, hvilket bringer dem til Danmark i juni 2011.
Steve Gadd har, som han også fortalte mig på Yoshi’s, ingen planer om at drosle ned på karrieren lige foreløbigt. Og hvorfor skulle han også det, når han er i topform?

Tilbage til oversigt